Uitleg Mexen

Benodigdheden:

  • 2 dobbelstenen
  • Héél veel drank, bier of wijn

Omschrijving:

Mexxen is een eenvoudig en leuk drankspel waarbij spelers om de beurt dobbelen om de hoogste combinatie te gooien. De speler met de laagste combinatie moet drinken. Het spel gaat door totdat de spelers besluiten te stoppen.

Instructies:

  1. Alle spelers gaan rond een tafel zitten en zorgen dat ze hun drank bij de hand hebben.
  2. De eerste speler gooit beide dobbelstenen. Afhankelijk van de worp, is er een bepaalde combinatie (zie de tabel met combinaties hieronder).
  3. De speler mag ervoor kiezen om te passen of opnieuw te gooien. Een speler mag maximaal 3x gooien. Als een speler 2x opnieuw gooit, moet deze het resultaat van de derde worp accepteren.
  4. De volgende speler dobbelt en probeert een hogere combinatie te gooien dan de vorige speler. Als dit niet lukt, moet deze speler drinken.
  5. Het spel gaat door totdat de spelers besluiten te stoppen.

Combinaties:

Mex: De hoogste combinatie, een 2 en een 1.
Dubbel: Twee gelijke dobbelstenen, bijvoorbeeld twee 6’en, twee 5’en, etc. Hoe hoger het getal, hoe beter de combinatie.
Overig: Alle andere combinaties worden gelezen als een tweecijferig getal, met het hoogste getal eerst. Bijvoorbeeld, een 5 en een 3 wordt gelezen als 53. Hoe hoger het getal, hoe beter de combinatie.

 

Uitleg Drugsdealer

Benodigdheden:

  • Minimaal 4 personen (hoe meer, hoe beter)
  • Een kaartspel
  • Bier

Opstelling:

Voordat het Drugsdealer drinkspel begint, verzamel alle deelnemers, ga de regels door en wijs rollen toe met behulp van een kaartspel. Elke persoon krijgt een kaart, met de afbeelding naar beneden. Het is het beste om iemand de kaarten te laten kiezen die zullen worden uitgedeeld, aangezien er één koning en één aas moeten zijn, en de rest een mix van genummerde kaarten, zowel hoog als laag.

Spelregels:

  • Aas: Drugsdealer
  • Koning: Politie
  • Al het andere: Omstander

Als drugsdealer is het jouw taak ‘drugsdeals’ te sluiten met mensen door stiekem naar omstanders te knipogen, één voor één. Vervolgens zullen ze naar je toekomen en zeggen “de deal is gesloten”. Het uiteindelijke doel van de drugsdealer is om alle kaarten van de omstanders weg te spelen door met elk van hen deals te sluiten.

De politie daarentegen probeert de drugsdealer zo snel mogelijk te ontmaskeren. Als de drugsdealer naar de politie knipoogt, betrapt de politie hem direct. Wanneer de politie de dealer betrapt, kondigt hij zijn rol aan en begint hij één voor één te raden wie de drugsdealer is. Voor elke onjuiste gok drinkt de politie het kaartnummer van die omstander. Zodra de drugsdealer door de politie correct is ontmaskerd, drinkt hij het aantal overgebleven kaarten dat hij geen deals mee heeft gesloten.

 

Uitleg Juffen

Spelregels:

Een speler start door hardop en duidelijk verstaanbaar het nummer 1 te roepen, vervolgens moet de persoon die links van hem zit het volgende getal (dus 2) roepen en zo verder.

Wanneer het getal echter een 7 (bijvoorbeeld 7/17/27/71 etc.) of een veelvoud van 7 bevat (bijvoorbeeld 14/21/28) moet deze persoon binnen korte tijd JUF roepen. Het spel gaat vervolgens verder in de andere speelrichting. Wanneer iemand aarzelt of gewoon het  getal zegt in plaats van JUF moet hij een glas leegdrinken.

Naarmate het spel vordert zul je merken dat op diverse momenten een aantal keer JUF achter elkaar gezegd moet worden (bijvoorbeeld 27 en 28). Hier gaat het uiteraard vaak mis!

 

Uitleg Slabakken

Wat heb je nodig voor het Slabakken-spel?

  • Minimaal 4 mensen
  • Een pan (of een schaal, een bloempot, een glas, een vergiet… whatever)
  • Papier
  • Een pen
  • Een timer

Hoe werkt het?

Maak 2 of meer teams van minimaal 2 personen. Iedereen schrijft op een stukje papier 1 ding, 1 dier en 1 persoon. Zorg dat niemand kan zien wat je opschrijft, vouw je 3 papiertjes dicht en stop alles in de pan. Ben je bijvoorbeeld met z’n zessen, dan zitten er dus 3 x 6 = 18 briefjes in de pan.

Ronde 1

Klaar? Dan kan het spel beginnen. Er zijn 3 rondes: omschrijven, uitbeelden en 1 woord. Zet de timer op 30 seconde. Persoon 1 van team 1 heeft nu 30 seconde de tijd om zo veel mogelijk briefjes uit de pan te omschrijven. Raadt een ander teamlid wat er op het briefje staat, dan leg je het briefje apart en heeft dat team een punt. Daarna is persoon 1 van team 2 aan de beurt. Zo ga je om en om door, net zo lang tot de pan leeg is. Het team met de meeste briefjes, wint ronde 1.

En oja: je mag een briefje wat je gepakt hebt niet wegleggen voordat het geraden is!

Ronde 2

Stop alle briefjes weer in de pan en ga door naar ronde 2: uitbeelden. Het principe is hetzelfde, alleen moet je de briefjes nu uitbeelden. Lijkt makkelijk, maar is het vaak niet. Probeer maar eens een cactus uit te beelden. Of Ivo Niehe. Of een paradijsvogel. Tja, ik zei het toch: het is moeilijker dan het lijkt.

Ronde 3

Dan de laatste ronde: één woord. Alle briefjes gaan weer in de pan. Staat de timer aan? Dan heb je 30 seconde om met 1 woord zo veel mogelijk briefjes te omschrijven. Als het goed is, heb je de briefjes al 2 keer voorbij horen komen. Goed nadenken dus! Is de pan leeg? Dan tel je de punten weer op. Het team met de meeste punten, wint!